Floarea rosie

Într-o zi un baietel s-a dus la scoala. Baietelul era mic, iar scoala era mare. Dar când baietelul a vazut ca intrarea în clasa lui se facea printr-o usa direct din curte a fost foarte fericit… iar scoala nu i s-a mai parut atât de mare ca la început.

Într-o dimineata când baietelul se afla în clasa, profesoara le-a spus copiilor: “Astazi o sa facem un desen”. “Grozav”, a spus baietelul, caci îi placea foarte mult sa deseneze. Stia sa deseneze o multime de lucruri: lei si tigri, pui si vaci, trenulete si vapoare. Si si-a scos cutiuta cu creioane colorate si a început sa deseneze… Dar profesoara a zis “Asteptati!”, “Nu începeti înca!”. Si a asteptat pâna când i s-a parut ca toti copiii sunt pregatiti. “Acum o sa desenam o floare”, a zis profesoara. “Grozav” s-a gândit baietelul, caci îi placea sa deseneze flori. Si a început sa deseneze flori frumoase, si le-a colorat în roz, portocaliu, albastru. Dar profesoara le-a zis copiilor: “Asteptati, va voi arata eu cum sa colorati”. Si a desenat o floare rosie cu o tulpina verde. “Acum puteti începe!”, a zis profesoara. Baietelul a privit floarea profesoarei, apoi s-a uitat la floarea sa. A lui era mai frumoasa decât a profesoarei; dar n-a spus nimic. A întors doar pagina si a desenat o floare ca cea a profesoarei… Era rosie, cu o tulpina verde.

Într-o alta zi, când baietelul intrase în clasa prin usa din curte profesoara le-a spus copiilor: „Astazi o sa facem ceva din argila”. „Grozav”, a spus baietelul, caci îi placea sa lucreze cu argila. Stia sa faca tot felul de lucruri din argila: Serpi si oameni de zapada, elefanti si camioane. Dar a asteptat pâna ce toti copiii au fost gata. „Acum o sa facem o farfurie”, a zis profesoara. „Grozav”, s-a gândit baietelul caci îi placea sa faca farfurii de toate formele si marimile. Si a început sa faca farfurii de toate formele si marimile. Dar profesoara le-a spus copiilor: „Asteptati, va arat eu cum se face!”. Si le-a aratat cum sa faca o farfurie adânca. „Asa! Acum puteti începe!”, a zis profesoara. Baietelul s-a uitat la farfuria profesoarei si apoi la ale sale. Îi placeau mai mult farfuriile lui, decât farfuria adânca a profesoarei. Dar n-a spus nici un cuvânt. Si-a transformat farfuriile lui într-o bila mare de argila din care a facut o farfurie adânca si mare ca cea facuta de profesoara. Si foarte curând baietelul a învatat sa astepte si sa priveasca si sa faca lucruri ca cele facute de profesoara, si foarte curând n-a mai facut nimic de unul singur.

Si s-a întâmplat într-o zi ca baietelul si familia lui s-au mutat într-o alta casa, într-un alt oras. Si baietelul a trebuit sa mearga la scoala. Scoala cea noua era si mai mare si nu mai avea nici o usa prin care sa intre direct din curte în clasa lui. Trebuia sa urce niste trepte înalte si sa mearga de-a lungul unui coridor lung p âna ajungea în clasa lui.

În prima zi de scoala profesoara le-a zis copiilor: „Astazi o sa facem un desen!”.„Grozav”, a zis baietelul, si a asteptat sa-i spuna profesoara ce sa faca… Dar ea n-a zis nimic. S-a plimbat prin clasa.

Când a ajuns lânga baietel i-a spus: „Tu nu vrei sa desenezi?”.

„Ba da!”, a zis baietelul.„Ce desen facem?”

„Nu stiu pâna nu-l faci” a zis profesoara.

„Cum sa-l fac?” zise baietelul

„Cum îsi place tie!” raspunse ea

„Sa-l colorez cum vreau eu?” a mai întrebat baietelul

„Cum vrei tu!”, a fost raspunsul ei. „Daca toti ati face acelasi desen , si l-ati colora la fel cum sa stiu eu cine l-a facut?”

„Nu stiu!” zise baietelul Si a început sa deseneze o floare rosie cu o tulpina verde…

Morala?

Creativitatea umana este un dar nepretuit. Iti aduci aminte de usurinta cu care puteai sa iti imaginezi jocuri cand erai copil, sau sa vezi in jucaria de carpe cea mai frumoasa papusa din lume? Einstein spunea ca ” Mintea intuitiva este un dar sacru iar mintea rationala este servitorul ei de incredere. Am creat o societate care onoreaza servitorul si a uitat darul. ” Cine spune ca floarea trebuie sa aiba petale rosii si frunze verzi? Puterea de a fi creativi este ceea ce ne defineste ca oameni, iar atunci cand vom fi inlantuiti in proceduri de lucru… nu ne vom diferentia prea mult de masinile care le-am construit.

Sursa: un suport de curs.🙂

Sursa imagine

About oanaclara

"Daca plangi pentru ca soarele a disparut din viata ta, lacrimile te vor impiedica sa vezi stelele." - Rabindranath Tagore
This entry was posted in povesti and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Floarea rosie

  1. Irina says:

    Cat de trist si de adevarat in acelasi timp. Din pacate, societate a fost nascocita tocmai in acest scop, de a ingradi imaginatia si creativitatea, de a slavi uniformitatea, pentru ca asa este mult mai simplu de tinut sub control o masa de oameni.

    • oanaclara says:

      Imi place sa ii las pe pici sa isi exprime liber parerile, sa inventeze jocuri… Povestea e buna de popularizat. E pentru reeducat oameni care nu accepta decat ideile proprii, fara a tine cont de viziunea altora asupra lucrurilor.

  2. Alex says:

    O pildă frumoasă!

  3. Aliosa says:

    @ Oana,
    Frumoasă poveste, inăltător indemn pentru cadrele didactice ce se ocupă nemijlocit de educarea picilor ! Dacă copilului ii impui să deseneze doar ce vrei , ii condamni la moarte sigură imaginatia lui creatoare . Imi aduc aminte foarte bine si acum că la desen, „ tovarăsa” ne spunea doar atât : „ desenati o fructieră cu fructe diferite in ea ” si se-apuca de goblen până spre sfârsitul orei când ne cerea să-i ducem caietele de desen la catedră. Mi-e tare dor de „ tovarăsa ” de atunci: http://aliosapopovici.wordpress.com/2011/06/09/MI-E-TARE-DOR……
    Cu toată stima , Alioșa.

  4. Am mai citit undeva mai de mult povestirea asta…si mi-a lasat un gust tare amar care acum mi-a revenit oarecum :-<

  5. Ati pus punctul pe i. Excelent articol, exact cu am si votat🙂 !

  6. Adevarat.. as spune ca un alt ingredient solid, alaturi de uniformizarea fortata a mintilor si anihilarea consecventa a creativitatii si felului original de exprimare, este – in sistemul nostru de invatamant – cultul FRICII: frica de greseala mai ales. Crestem invatand ca cel mai groaznic lucru pe care il putem face e sa luam o nota mica. Am gasit despre asta un speech foarte interesant, care sprijina ceea ce ati scris in articol, pe un site alcatuit din oameni destepti, pe care il recomand tuturor, mai ales de cand are subtitrari si in limba romana. Ken Robinson vorbeste despre felul in care copiilor li se distruge creativitatea pe parcursul anilor de scoala: http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  7. Ai dreptate Adina. Si mie imi era frica scriu pe blog la inceput. Gandindu-ma ca pot spune ceva prostii🙂. Probabil ca o si fac, dar sunt convins ca nu sunt toate numai prostii. Ca unele dintre lucrurile pe care le spun fac parte din viata de zi cu zi, ne afecteaza, si ca unele chiar sunt foarte reale.

    Cred ca oameni ca mine sunt mult mai multi. Probabil din cauza asta poporul roman nu prea are si curaj sa-si ceara drepturile, sa ia o atitudine cand anumite situatii o cer. In scoala eram cel mai bun la limba franceza, am invatat o singura limba straina, fiindca desi liceul era teoretic eram la profil industrial. Intre timp am invatat engleza din filme si de pe internet, si cred ca o stiu mai bine decat limba franceza. Numai facand si greseli, dar mai ales invatand sa treci peste ele si sa te autoperfectionezi poti sa cresti. Altfel stagnezi.

    Si in primul rand nu trebuie sa fim in competitie cu altii, trebuie sa fim in competitie cu noi insine. Cel mai mare dusman al nostru suntem noi, fricile noastre, cum zicea si Adina.

    Si este o vorba care spune ca de ce iti este frica nu scapi🙂 . Asa ca sa fim fara frica. Poate doar cu rusine, atunci cand este cazul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s