Copiii si internetul

Sub 7 ani

Primele vizite pe Internet creează baza pentru utilizarea lui viitoare şi pentru bunele obiceiuri pentru copii. Copiilor preşcolari le plac rutinele şi acesta este modul ideal de a dezvolta obiceiuri şi practici sănătoase pentru copii.

Copiii sub 7 ani au o capacitate limitată de a înţelege informaţia de pe Internet şi de a distinge între reclame şi conţinut real, de exemplu. La această vârstă, părinţii trebuie să-şi ajute copiii să găsească material potrivit. Copiii nu văd de obicei diferenţa dintre a fi pe Internet şi a se juca sau desena pe computerul lor.

Se pot stabili în familie reguli pentru utilizarea computerului la această vârstă.

  • Timpul petrecut pe computer trebuie limitat din motive de sănătate.
  • Ţineţi computerul în camera de zi, de exemplu. Este de preferat ca preşcolarii să stea împreună cu un adult atunci când folosesc Internetul.
  • Accesul la Internet pentru preşcolari ar trebui să fie limitat la site-uri cunoscute dinainte. Copiii la un nivel avansat pot folosi site-urile cunoscute din meniul de Favorite din navigatorul de Internet.
  • Cea mai sigură soluţie este de a crea un mediu de lucru personalizat pentru copii, cu accesul restricţionat la anumite site-uri.

Între 7 şi 9 ani

Copiii în gimnaziu vor avea acces la Internet de la şcoală sau de la prieteni, precum şi de acasă. Părinţii şi copiii trebuie să discute despre utilizarea corespunzătoare a Internetului şi să stabilească regulile ce trebuie urmate. Copiii între 7 şi 9 ani pot înţelege destul de bine ce văd. Totuşi, ei nu sunt pregătiţi să gestioneze materialul pe care-l oferă Internetul, în special materialul (imagini, text sau sunete) terifiant sau nepotrivit în orice fel. Discutarea acestor lucruri şi explicarea diferitelor lucruri cu care se pot întâlni pe Internet îi va ajuta pe copii să fie mai responsabili şi să lucreze în siguranţă online. Părinţii pot să le împărtăşească părerile şi valorile referitoare la utilizarea Internetului pentru a-şi ajuta copiii.

La această vârstă, restricţiile, protecţia şi utilizarea sub supraveghere a Internetului trebuie să aibă prioritate. Este recomandat ca părinţii şi copiii să fie de acord asupra regulilor utilizării Internetului şi să le readapteze pe măsură ce cresc copiii.

  • Acasă, utilizarea Internetului trebuie permisă în continuare doar în prezenţa părinţilor. Aceasta le va asigura ajutor dacă apar probleme.
  • Dacă computerul este într-o cameră folosită de toată familia, utilizarea Internetului devine parte a vieţii de zi cu zi.
  • Copiii nu pot stabili încă dacă un site este de încredere, deci ar trebui să ceară permisiunea părinţilor înainte de a posta date personale.
  • Camerele de chat şi discuţiile publice online nu sunt potrivite pentru copii la această vârstă. Adresa de e-mail folosită de acest grup de vârstă trebuie deci să fie o adresă a familiei.
  • Crearea unui cont de utilizator cu drepturi de acces limitate îl va ajuta pe copil să înveţe să utilizeze computerul independent.
    Citiţi mai multe: Mediu de lucru sigur
  • Programele de filtrare pot fi folosite pentru a preveni accesul la site-uri nepotrivite, dar este important ca părinţii să se implice activ în utilizarea Internetului de către copii.

Între 10 şi 12 ani

Şcolarii pot să fi aflat deja cum să utilizeze Internetul în diverse scopuri. Părinţii pot să-i ajute învăţând despre site-uri legate de temele de acasă ale copiilor, pasiunile lor sau alte interese ale acestora. Familia poate folosi Internetul pentru planificarea diverselor lucruri ce privesc întreaga familie. Aceasta le oferă părinţilor şi copiilor şansa de a discuta care site-uri sunt de încredere şi unde se pot găsi informaţii de calitate. Vezi www.rnc.ro pentru un ghid despre cum să verificaţi dacă un site este o sursă de informaţii de încredere.

Copiii au nevoie în continuare de supravegherea părinţilor, dar şi de reguli pentru utilizare. Totuşi, este posibil ca până acum copilul să fi aflat metode de a ocoli regulile şi supravegherea dacă le consideră prea restrictive sau dacă acestea nu corespund nevoilor sale.

  • Părinţii şi copiii trebuie să ajungă la o înţelegere despre ce ar trebui şi ce nu ar trebui să folosească pe Internet, înţelegere care să includă toate nevoile şi opiniile. Exemple: responsabilitatea expeditorului unui mesaj, descărcarea fişierelor şi copyrightul şi instalarea programelor.
  • Stabiliţi de comun acord ce date personale se pot da şi vorbiţi despre riscurile asociate dezvăluirii de informaţii.
    Citiţi mai multe: Discuţii online/Confidenţialitate personală
  • Dacă copilul este deja interesat de chat sau IRC, părinţii trebuie să discute cu el despre siguranţa acestor şi să le supravegheze experienţele în discuţiile online. Citiţi mai multe: Discuţii online
  • Mulţi copii sunt curioşi şi de aceea părinţii trebuie să sublinieze necesitatea utilizării în siguranţă şi cu grijă a Internetului.
  • Securitatea informaţiei trebuie să fie actualizată.

Între 13 şi 15 ani

La această vârstă Internetul devine o parte a vieţii sociale a copilului: ei îşi găsesc prieteni şi petrec mult timp online şi găsesc informaţii despre interesele lor şi despre subiectele de la şcoală. Cunoscând cum să folosească calculatorul mai bine, li se deschid multe oportunităţi pentru utilizarea Internetului. Poate fi foarte dificil pentru părinţi să mai afle ce fac copiii online. La această vârstă copiii riscă şi îşi testează limitele – restricţiile tehnice pot deveni inutile în siguranţa lor online.

Copiii cu vârste între 13–15 ani vor de asemenea să îşi păstreze activităţile private, mai ales dacă părinţii nu şi-au arătat interesul şi nu au învăţat despre cum foloseşte copilul Internetul. Este important ca familiile să aibă discuţii deschise şi părinţii să-şi arate interesul pentru ce face copilul şi cum utilizează el Internetul.

  • Regulile casei create împreună sunt în continuare necesare.
  • Şi adolescentul poate avea o capacitate limitată de a evalua lucrurile şi va avea nevoie de un adult în situaţii de postare a pozelor şi textelor despre ei online. Citiţi mai multe: Discuţii online/Confidenţialitate personală
  • Problemele etice şi responsabilitatea personală ca utilizator de Internet sunt subiecte importante de conversaţie. De exemplu, descărcarea ilegală, neticheta şi copyrightul. Copiii trebuie să fie responsabili pentru ceea ce publică online, incluzând datele lor personale sau informaţii ilegale.
  • Părinţii trebuie să îşi arate interesul faţă de „contactele online” ale copilului aşa cum şi-l arată faţă de ceilalţi prieteni ai acestuia. Şi este bine să fie şi părinţii implicaţi atunci când copiii doresc să cunoască alţi oameni online.
  • Părinţii trebuie să nu reacţioneze dur, chiar dacă ceva „groaznic” s-a petrecut când copilul era online. Părinţii îşi pot ghida şi în această fază copiii în crearea unor prieteni online. De exemplu, există servicii online bune despre sexualitate şi sănătate care sunt create pentru tineri. Tinerii trebuie să poată vorbi cu părinţii lor despre orice i-a deranjat online.

Sursa :

http://www.copiidisparuti.ro/lectii/html/etusivu.htm

About oanaclara

"Daca plangi pentru ca soarele a disparut din viata ta, lacrimile te vor impiedica sa vezi stelele." - Rabindranath Tagore
This entry was posted in Stil de viata and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Copiii si internetul

  1. madMe says:

    Trebuie mai întâi educaţi părinţii în sensul ăsta. Şi nu cred că vecinul meu, care abia a învăţat să folosească interfonul, o să reuşească să aplice tehnica asta, sau măcar să afle de ea😦 Aici e marea problemă.

  2. dreptungeek says:

    O idee valoroasă (că tot mi-am dat cu părerile) ar fi să se pună mai mult accent la şcoală pe învăţarea utilizării calculatorului şi a internetului (ca şi a modului de comportare în societate, de altfel). Sau putem să continuăm să-i umplem cu comentarii literare şi probleme de matematică şi să ne plângem că lucrurile nu merg bine…

    • oanaclara32 says:

      Da, ai dreptate…din pacate nu toate scolile au baza materiala necesara. In afara de asta , mai trebuie si niscaiva bunavointa din partea profesorilor. Anul trecut am organizat un cerc de informatica…activitate pentru care m-am ales cu “multumesc” … atat. Nu am vrut mai mult, am facut-o din placere, din simpatie pentru pici.
      Muncesc intr-o scoala in care orele astea care sunt in afara programului obligatoriu sunt platite de parinti, o parte din bani merg in fondul scolii, iar in momentul in care nu ai cerut bani copiilor si utilizezi totusi baza materiala a scolii (aici fiind vorba de calculatoare + energie electrica) esti intrebat care e de fapt motivul pentru care faci asta. Anul trecut au participat la un concurs de desene in paint si au venit cu rezultate frumoase. Nu partea financiara e baiul , ci lipsa de timp si de spatiu adecvat.
      E greu de modificat un sistem in care putini profesori stiu sa utilizeze un calculator, iar unii dintre ei nici nu doresc sa invete.
      Sper ca viitorul sa fie altfel.🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s