Moartea vazuta altfel-Cimitirul Vesel de la Săpânţa

Faima localitatii Sapanta se trage de la renumitul sau Cimitir Vesel care a devenit o importanta atractie turistica.

Numele cimitirului vine de la multitudinea de cruci multicolore si de la poeziile satirice si epitafele care sint inscriptate pe cruci. Legenda spune ca atitudinea vesela in fata mortii este un obicei al Dacilor care credeau in viata vesnica iar moartea pentru ei era doar trecerea spre o alta lume. Ei nu vedeau moartea ca pe un sfirsit tragic ci ca pe o sansa de a intilni zeul suprem Zamolxe.

Cimitirul dateaza de la mijlocul anilor 1930 si este creatia artistului popular Stan Ion Pătraş, sculptor, pictor si poet in acelasi timp. Creativitatea lui Pătraş a scos la iveala aceasta monumentala si renumita opera de arta. Mai bine de 50 de ani artistul a creat sute de cruci din lemn inscriptate in stilul sau caracteristic. Dupa moartea lui in 1977 opera lui a fost continuata de ucenicul sau Dumitru Pop Tincu.

Sapanta - Cimitirul Vesel

O sotie ingrijeste mormantul sotului ei.

Materialul folosit pentru cruci este lemn de stejar care este inscriptat manual dupa ce a fost taiat si uscat. In partea de sus a fiecarei cruci exista un basorelief cu o scena din viata celui decedat. Scenele sint simple si am putea spune chiar naive in stil dar aduc din trecut viata locuitorilor satului, prezentind un aspect relevant din viata fiecaruia. Ele prezinta femei torcand lana, tesand covoare sau facand paine, barbati care taie lemne sau ara pamantul, pastori cu turmele, lucratori in lemn, lautari si multe alte ocupatii.

Dupa ce crucea este sculptata ea este pictata de obicei cu un fundal albastru asa numitul “Albastru de Săpânţa“. Scenele sint pictate folosind culori vibrante: galben, rosu, alb si verde.

Sapanta - Cimitirul Vesel

Cimitirul Vesel de la Sapanta.

Nici o cruce nu e terminata fara o scurta poezie, citeva rime simple, intre 7 si 17. Epitafurile sint sincere, spontane si scrise la persoana I, mesaje adresate de persoana decedata celor care traiesc. Stilul este liric dar satira se gaseste frecvent. Fiecare poem contine numele celui decedat precum si un aspect esential din viata respectivei persoane.

Cu desenele si poemele lor Stan Ioan Pătraş si Dumitru Pop Tincu au reusit sa recreeze un intreg sat si au dat oamenilor o a doua viata dupa moarte. Cele mai mult de 800 de cruci pictate constituie o arhiva vasta care prezerva istoria locuitorilor din Săpânţa.
Un celebru epitaf este:

Sub aceasta cruce grea
Zace biata soacra-mea
Trei zile de mai traia
Zaceam eu si cetea ea
Voi care treceti pa aici
Incercati sa n-o treziti
Ca acasa daca vine
Iarai cu gura pa mine
Da asa eu m-oi purta
Ca-napoi n-a inturna
Stai aicea draga soacra-mea

Sapanta - Cimitirul Vesel

Mormantul lui Stan Ioan Patras, fondatorul Cimitirului de la Sapanta.

Alte poeme:

De cu tanar copilas
Io am fost Stan Ion Patras,
Sa ma ascultati oameni buni
Ce voi spune nu-s minciuni.
Cate zile am trait
Rau la nime n-am dorit,
Dar bine cat am putut
Orisicine mi-a cerut.
Vai saraca lumea mea
Ca greu am trait in ea

Aici eu ma odihnesc
Si Pop Gheorghe ma numesc
Ca un brad frumos din munte
Eram la parinti in curte
Tinar si de omenie
N-a fost multi in sat ca mine
Cand armata am terminat
Masina mi-am cumparat
Si-n toata tara am umblat
Preteni multi eu mi-am aflat
Preteni multi si de omenie
Asa cum mi-o placut mie
Cand a fost sa fecioresc
In pamant eu putrazasc.

Sursa: http://www.romanianmonasteries.org

About oanaclara

"Daca plangi pentru ca soarele a disparut din viata ta, lacrimile te vor impiedica sa vezi stelele." - Rabindranath Tagore
This entry was posted in calatorii and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

18 Responses to Moartea vazuta altfel-Cimitirul Vesel de la Săpânţa

  1. oanaclara32 says:

    Inscriptii de pe cruci

    “Ma odihnesc pe vecie
    Baba lui Mosu Ilie
    Pinam trait pe lume
    Mult nea placut vacile
    Sa le mulga laptele
    Siam hrani fetele
    Viata o lasai
    La 58 de ai.” 1954

    “Aici figurez si eu
    Pe cruce nepotu meu
    Foaie verde de durzau
    Fiscusi Grigore am fost eu
    In anul patrusprezece
    Sanceput on razboi rece
    Trupul meu este-ngropat
    In Galitie subt on brad
    Cind in razboi am plecat
    In napoi nam inturnat
    Ca dujmani mo puscat
    Si pe loc am repsat.” 1915

    “Avionu mau adus
    Dela spital dela Cluj
    Eu aici ma odihnesc
    Stan Anuta ma numesc
    Cite zile leam avut
    Grea viata-m petrecut
    Si grea boala am avut
    Doctori mult mau tratat
    In zadar au incercat
    Ca moarte nu mau lasat
    Pinan pamint mau bagat
    Lavo patruzeci de ai
    Viata o parasai.” Mr. 1960

    Vezi tu pădurea cea mare,/ Eu am fost şi-am dus mîncare/ La călugări şi preoţi/ Că ei m-aşteptau cu toţi./ Iată cum s-a întîmplat/ C-am fost aspru condamnat./ Eu la Gherla am mormînt, 202

    În viaţă mult am trudit/ Eu casa ce am avut/ Colectivul s-o făcut,/ Din casă m-au alungat,/ La mină eu am plecat,/ Boala grea nu m-a ertat, 265

    aici eu ma odihnesc, Manaila Ion ma numesc,/ am fost Ionu lui Nani/putini ca mine or fi/si de treaba si frumos/da nu am fost norocos/ca de tanar am murit si putredesc in pamant/draga mama si sotie d-zeu sa va mangaie/pe ai mei copii si nepoti tare v-am iubit pe toti/1943-2001

  2. madMe says:

    Nu am ştiut de existenţa cimitirului, foarte interesant articolul🙂

  3. rebelu says:

    pina la urma si moartea poate fi luata in gluma!

  4. klausen1976 says:

    la inceputul anilor ’90 am fost in tabara la Satu mare … de doua ori am ratat excursia la sapanta, si mor de ciuda … N-am mai ajuns de atunci in zona …

  5. anonim says:

    Cui nui plac antichitatiile nare ce sa iasa din Localitatea lui natala…..papa va asteptam :* Sapanta

  6. N’am fost niciodata… dar daca am sa ajung acolo sper sa am rabdare sa citesc toate poezioarele😀

  7. tyyugcfyuw says:

    imi place la nebunieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
    by mTz

  8. corodiion says:

    frumoase ganduri despre clipa plecarii insa de-ar scrie si mana mortului de dincolo cred ca doar catrene de jale ar scrie in cimitirul vesel de la Sapanta

  9. corodiion says:

    acel cimitir aminteste si-o particica de adevar biblic numai ca doar cei ce-au fost credinciosi pana la capat au plecat cu zambetul pe buze dincolo-n vesnicii

  10. Pingback: 2010 in review « Diverse diversificate

  11. radu says:

    E foarte mijto cimitirul vesel din sapanta.Merita vizitat

  12. Pingback: Cimitirul vesel- Sapanta « Diverse diversificate

Leave a Reply

