Duiliu Zamfirescu – “Ianuarie”

Frigul, scriitor pe geamuri

Cu zapezile se joaca

Si le schimba-n promoroaca

Atârnând ciucuri pe ramuri.

Din fereastra-mi înghetata

Stau uitându-ma la cer:

Norii, plumbuiti de ger,

S-au strâns pata lânga pata.

Trist si singur ca un greier

Valul timpului rupându-l,

Eu astept sa-mi toarca gândul

Într-un colt mai cald de creier.

Iar afara numai fumul

Subtiratec îsi ia zborul;

Eu îmi leg de dânsul dorul

Si-n vazduhuri îi dau drumul.

About oanaclara

"Daca plangi pentru ca soarele a disparut din viata ta, lacrimile te vor impiedica sa vezi stelele." - Rabindranath Tagore
This entry was posted in versuri. Bookmark the permalink.

5 Responses to Duiliu Zamfirescu – “Ianuarie”

  1. Morocanosul says:

    Interesant nenea Zamfirache, de citit.Face bine la sufletel
    Important as zice pentru evolutia limbajului, pentru tehnica. E ceva de citit si de invatat si de la figurile ingramadite in randul 2-3 in manualele noastre. La urma urmei nici noi nu am stat toti in prima banca (eu cel putin), dar am reusit sa ne construim o personalitate, o cultura si o tandara de suflet de care nu avem a ne rusina.
    Ce comentariu a facut la versurile astea o persoana draga mie nu pot posta aici, e corect in esenta, dar hazos si pasibil de interpretare eronata, trimit intr-un mail privat Oana.
    Asteptam si comentariul tau la “Ianuarie”, ca doar nu postezi versurile si …. atat.
    Propun sa venim fiecare cu 3-4 poeti mai putin cititi si ce inseamna ei pentru noi.
    Daca pana maine seara nu mi-o ia cineva inainte deschid eu leapsa poetilor mai putin frecventati.
    Morocanosul zice …. zile cu zambet copii

    • oanaclara32 says:

      Ba daaaa, chiar postez versurile si atat. Stii de ce? Pentru ca aici pun ceea ce imi place. Poate comenta cine si ce doreste. Nu mi-a placut niciodata sa bat campii cu gratie, prefer sa imi expun ideile destul de scurt si concis .
      In legatura cu poetii mai putin frecventati , nu e rea ideea.
      Zile frumoase sa ai!🙂

  2. Morocanosul says:

    Lepsa de care vorbeam:
    Ienachita Vacarescu:
    Într-o grădină,
    Lâng-o tulpină,
    Zării o floare, ca o lumină.
    S-o tai, se strică!
    S-o las, mi-e frică
    Că vine altul şi mi-o rădică.

    Cezar Bolliac:
    Zdrobită geme inima-n mine;
    În flăcări, chinuri arz ne-ncetat;
    Viaţa-mi toată o am în tine,
    Dar tu de mine te-ai depărtat.

    Alexandru Macedonski:
    Garoafele ce le-ai purtat
    Au sângerat şi s-au uscat.
    Dar alte flori de foc nestins
    Pe buze ele mi-au aprins.

    Vasile Voiculescu:
    Cum s-a trecut, plăpândă, amintirea
    Iubirii noastre, tocmai ca o floare
    Ce-ntr-un pahar îşi plânge strălucirea
    Uitată-n colţul mesei, unde moare.

    Iulia Hasdeu:
    Hai, suflete în zbor departe,
    Spre cer, pe-a viselor potece,
    Pe unde gînd profan nu trece
    Şi n-ai de nici o grijă parte:
    Hai, suflete, cît mai departe,
    Pămîntu-n noapte să se-nece!

    Dimitrie Bolintineanu:
    Astfel cum se-nclină crinul
    Fără viaţă şi color,
    Când un vierme-i roade sânul
    Fraged şi desfătător;
    Astfel, dulce Românie,
    Tu începi a te fana,
    Şi nimic n-aduce ţie
    Viaţa şi mărirea ta!
    Dragă, moartea locuieşte
    Chiar în sânul tău frumos.
    Unde mergi ea te-nsoteşte;
    Orice faci e de prisos.

    Leonid Dimov:
    E timp la golful vechi sa vii:
    Tacerea, verbele sunt coapte
    Pe dunga zarii aramii
    Au falfait fluturi de noapte

    Pentru mine Vacarestii nu sunt doar inceputul poeziei noastre si si ilustrare a unei senibilitati vibrante a graiului romanesc.Iulia e ilustrarea unei genialitati naucitoare ( cu atat mai mult cu cat versurile au fost scrise la o varsta frageda), varstnicii Bolliac si Bolintineanu ne reusind de cat sa ilustreze inceputurile unei literaturi cu reusitele si poticnelile ei.
    Leonid Dimov e unul fin poetii cu loc special in sufletul meu. L-am descoperit intamplator pe cel care debuta cu un an inainte de nasterea mea, desi intamplatoare intalnirea asta m-a marcat profund.

    Nu citim in principal poetii vechi ai nostri din pricina barierelor pe care timpul si comoditatea noastra le pune.
    Cum am citi cu placere versuri care contin cuvintele :vergura, daurite, templuri, manusita, bileturi, diamanturi
    Ne inoportuneaza constructii ligvistice vechi si chiar idei din vremi trecute si ne indepartam de mostenirea noastra.
    De ce am face eforturi sa citim versuri pe care instinctiv urechea noastra le considera depasite ?
    Poate pentru ca citind si recitind, vom obisnui urechea cu vorba si gandirea celor dintai si vom intelege cursul limbii noastre.
    Nu degeaba conul Ienache spunea :
    “Urmaşilor mei Văcăreşti!
    Las vouă moştenire:
    Creşterea limbei româneşti
    Ş-a patriei cinstire.”
    Buna mostenire, rai mostenitori bag sama .
    E o obisnuinta a vremii acesteia sa facem lucrurile rapid, bunaoara in scrierea de care ne folosim zilnic se vede o precizie relativa si o estetica indoielnica. Precizia inseamna gramatica si estetica in scris e caligrafie. Armonia grafica se obtine din exersarea bastonaselor, a buclelor, etc. adica incepand cu … inceputul si parcurgand etapele in ritm firesc. Caligrafia inseamna profunda stapanire a actului grafic. Cere rabdare.
    Ne mai aplecam noi asupra inceputului limbii noastre ?
    Vorbirea e superficiala, scrisul nervos si cunoasterea aproximativa.
    Putini dintre noi se simt la largul lor in matematicile superioare si cei multi recunosc ca este nevoie de mult efort si rigoare pentru a ajunge acolo, poezia pare a fi locul comun al sufletului nostru, n-as crede. Dan Barbilian spunea “pe culmile ei cele mai inalte matematica se intalneste cu poezia”, afirmatia aceasta nu e o licenta de limbaj ci o constatare a unuia care cunostea in profunzime cele 2 domenii, subscriu la cele zise de marele matematician.
    Nu orice vers muzical e poezie.
    Nu ar trebui sa dam si peziei aceeasi atentie plina de efort, rigoare si seriozitate ca matematicii ?

    • oanaclara32 says:

      Interesante poeziile…pe unele le stiam.🙂
      In legatura cu faptul ca nu se acorda atentie poeziei vechi, pot sa te contrazic un pic. Nu se mai acorda atentie literaturii in general. Foarte putini oameni mai citesc, din pacate.

      Imi plac “Rondelurile” lui Macedonski

      Rondelul meu

      Când am fost ura am fost mare,
      Dar, astazi, cu desavarsire
      Sunt mare, ca mă simt iubire,
      Sunt mare, căci mă simt uitare.

      Esti mare când n-ai indurare,
      Dar te ridici mai sus de fire
      Când ti-este inima iubire,
      Când ti-este sufletul iertare.

      Stiu: toate sunt o-ndurerare,
      Prin viata trecem în nestire,
      Dar mangaierea e-n iubire,
      De-ar fi restristea cat de mare,
      Si inaltarea e-n iertare.

    • oanaclara32 says:

      Iulia Hasdeu e nitel cam morbida pentru gusturile mele. Din cate stiu , si in realitate era la fel. Mi-a placut ce a spus despre femeile inteligente : “O femeie are nevoie de geniu si de o mare modestie pentru ca ceilalti sa-i tolereze inteligenta”.

      Înserare
      Iulia Hasdeu

      E noapte… doarme totul,
      Zefirul însă-i domn;
      Căci vrînd s-atingă roza,
      Învins-a-n drum pe somn.

      Glumind, el balansează
      Copacii-n visul lor;
      În jurul lumii-acuma
      Dansează-un negru nor,

      Aşa c-a ei lumină
      Nu va mai stingheri
      Pe doi iubiţi, ce-n pace
      Să fie, ar dori;

      Iar florile-alintate
      Mireasma şi-o răsfrîng.
      E-atîta vrajă dulce
      În adormitul crîng!

      Nu-i nici un singur zgomot…
      Şi filomela chiar
      Tăcut-a prin tufişuri,
      Visînd în tainic har.

      E ora cînd flăcăul
      Aşteaptă-n doru-i sfînt
      La poarta mîndrei sale:
      Viaţă… sau mormînt.

Leave a Reply

